Het gezin als systeem

Vanuit BrainSpa stemmen we in de eerste plaats af op het kind. Met wie hebben we te maken? Wat is zijn/haar unieke manier van zijn? Hoe verwerkt het kind informatie? Wat gaat vanzelf en waar heeft het wat oefening in nodig? Wat is er nodig om het basisevenwicht te versterken?

Steeds weer blijkt dat ook het systeem eromheen ontzettend belangrijk is voor het welzijn van het kind. En als we het over systeem hebben, gaat het in de eerste plaats om het gezin, maar zeer zeker ook om school en de leerkrachten.

Bij BrainSpa worden ouders en leerkrachten dan ook meegenomen in de ontdekkingsreis; de inzichten die vrijkomen bij meting en training van het kind. Het is belangrijk dat de omgeving snapt hoe het kind in elkaar zit en wat het nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Anders kan er een situatie ontstaan die doet denken aan “dweilen met de kraan open”; dan leert het kind tijdens de training steeds weer te schakelen naar een punt van rust, concentratie en ontspanning, maar bouwt de spanning zich eenmaal thuis of op school weer snel op.

Daarom is het heel waardevol dat ouders en school meegenomen worden in het proces dat het kind doormaakt, zodat het hele systeem een ontwikkeling door kan maken die helpt om het klachtenpatroon te doorbreken. Ouders worden tijdens de intensieve training direct al meegenomen in het proces, door middel van coaching en psychoeducatie. In het follow up traject worden leerkrachten en/of intern begeleider betrokken bij de integratie van het geleerde naar de klas.

Wilt u meer weten de invloed van een gezins-systeem op een kind? Neem dan contact op met Brainspa op of maak een afspraak voor een analyse.

Thema's

Contact

  • BrainSpa Zutphen
  • Waterstraat 5
  • 7201 HM Zutphen
  • The Netherlands
  • +31 (0) 575 541060
  • info@brainspa.nl

Inschrijven nieuwsbrief